اگر دندان شکسته یا تراش خورده دارید چه کاری باید انجام دهید ؟

ترک خوردن دندان ، شکستگی یا تراش خوردگی می تواند واقعاً آسیب برساند. دندانها از هر طریقی ممکن است آسیب ببینند و بسته به شرایط دندانها و نوع آسیب دیدگی آنها ممکن است جزئی یا گسترده باشد.

تا زمانی که آسیب جزئی نباشد ، هیچ راهی برای رفع آن بدون مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد. در این بین بهترین کاری که می توانید انجام دهید رفع درد و محافظت از دندان و دهانتان است تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنید تا خود را به مطب دندانپزشکی برسانید.

در صورت تراش یا شکستگی دندان چه باید کرد ؟

در حالی که پزشکان برای رفع شکستگی دندان توصیه های خانگی نمی کنند ، مواردی وجود دارد که می توانید برای محافظت از دندان و دهان خود انجام دهید.

بعد از شکستن دندان چه باید کرد ؟

به گفته منابع معتبر در صورت شکستن یا تراش دندان ، باید فوراً دهان خود را با آب گرم بشویید تا تمیز شود. برای جلوگیری از خونریزی فشار وارد کنید و کمپرس سرد را روی ناحیه قرار دهید تا تورم کاهش یابد.

اگر تکه دندان شکسته را پیدا کردید ، آن را در گاز مرطوب بپیچید و با خود به دندانپزشکی بیاورید.

در صورت از دست دادن دندان چه باید کرد ؟

اگر دندان از دهان شما بیرون آمده است ، با استفاده از یک تکه گاز آن را از تاج دندان بگیرید و در صورت امکان دوباره آن را درون سوکت قرار دهید.

اگر دندان کثیف به نظر می رسد می توانید آن را با آب بشویید. آنرا مالش ندهید و یا آن را با محلول دیگری تمیز نکنید و تکه های بافت دندان را پاک نکنید.

اگر نمی توانید آن را به سوکت و جای قبلی دندان وارد کنید ، می توانید آن را در یک محلول نمک یا آب قرار دهید و سعی کنید ظرف 30 دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید.

تسکین دهنده درد دندان تراش خورده

قسمت داخلی دهان خود را با آب گرم شستشو دهید و برای جلوگیری از تورم هر چند دقیقه یک بار کمپرس سرد را به قسمت خارجی آن بمالید.

می توانید مسکن و ضد التهاب بدون نسخه مصرف کنید ، اما مطمئن شوید که بیش از دوز توصیه شده مصرف نمی کنید.

همچنین می توانید روغن میخک را به محل مورد نظر بمالید. این روغن حاوی اوژنول است ، یک ماده بی حس کننده با خاصیت ضد التهابی.

چگونه می توان از دهان خود محافظت کرد تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه کنید ؟

اگر دندان شما یک تراشه کوچک و لبه دندانه دار دارد ، می توانید موم دندان را روی لبه قرار دهید تا مانع بریده شدن زبان یا آسیب رساندن به دهان شود. اگر تراشه بزرگی دارید یا بخشی از دندان از بین رفته است ، توصیه نمی شود زیرا با نخ دندان می توانید تعداد بیشتری از دندان ها را بشکنید.

بسیاری از داروخانه ها کیت های موقت OTC دارند که حاوی موم دندان هستند.

از جویدن با دندان آسیب دیده خودداری کنید و سعی کنید با استفاده از نخ دندان در اطراف دندان، فشار و تحریک را کاهش دهید.

آسیب هایی که نیاز به درمان دارند و آنهایی که لازم نیستند ؟

بر اساس مقالات معتبر منتشر شده در مجله دندانپزشکی اروپا ، شایع ترین دندان ها برای شکستن، دندان های آسیاب فک پایین است که احتمالاً به دلیل لبه شکاف های برجسته آنها و درگیری با برجستگی دندان های بالا است.

با این حال ، هر دندانی می تواند با آسیب هایی شکسته شود که از آسیب جزئی زیبایی تا آسیب های جدی متفاوت است. ترک های عمیق می توانند به ریشه یا مرکز دندان به محفظه پالپ منتهی شوند که حاوی اعصاب ، رگ های خونی و بافت همبند است.

ترک ها ممکن است قابل مشاهده نباشند ، در داخل دندان یا زیر لثه پنهان شوند. برخی از ترک ها و تراشه ها هیچ علائم و نشانه ای ندارند که ممکن است در حفره ها ، حساسیت یا بیماری پریودنتال اشتباه گرفته شود.

به طور کلی ، هرچه آسیب عمیق و گسترده تر باشد ، درمان مورد نیاز گسترده تر است. دندانپزشک می تواند میزان آسیب را با بررسی دندان با ذره بین یا بدون آن ، انجام آزمایش بایت و گاهی اوقات با استفاده از تصویر اشعه ایکس دندان تشخیص دهد.

ترک هایی که ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند ؟

هر ترک یا تراشه مشاهده شده نیاز به درمان جدی ندارد و برخی کاملاً رایج هستند. به عنوان مثال ، بر اساس بررسی 2014 در منابع معتبر ، خطوط مبهم ، ترک های کوچکی هستند که فقط در مینای دندان وجود دارد و معمول است و نیاز به درمان ندارند .

ترک هایی که باید توسط دندانپزشک مشاهده شود ؟

احتمالاً لازم است که برای هر چیزی به جز کوچکترین ترک یا تراشه به دندانپزشک مراجعه کنید ، زیرا تشخیص اینکه عمق آسیب دیدگی چقدر است دشوار است.

هیچ درمان خانگی موثری برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان و دهان شما وجود ندارد و لبه های تیز دندان ترک خورده می تواند بافت های نرم را برش دهد ، باعث درد ، عفونت و نیاز به درمان بالقوه بیشتر شود.

در برخی موارد ، آسیب درمان نشده می تواند منجر به عصب کشی (روت کانال) ، از بین رفتن دندان یا سایر عوارض ناشی از عفونت شود.

ترک هایی که باید سریع درمان شوند ؟

در حالی که می توانید برای گرفتن وقت ویزیت و ملاقات دندانپرشک برای بسیاری از انواع آسیب های دندان صبر کنید ، اما ممکن است برخی دیگر به درمان فوری نیاز داشته باشند.

به عنوان مثال ، اگر دندان از ریشه در آمده باشد ، دندانپزشکان توصیه می کنند که ممکن است بتوانید آن را نجات دهید ، دوباره در جای خود قرار دهید و سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر خونریزی شدید یا درد زیادی دارید ، این یک وضعیت اضطراری نیز محسوب می شود.

محافظت با کیت ترمیم موقت دندان

کیت های ترمیم موقت شکستگی دندان در داروخانه ها و به صورت آنلاین موجود است و می تواند هنگام انتظار برای مراجعه به دندانپزشک مفید باشد.

برخی از کیت ها شامل موم دندان برای پوشاندن لبه های دندانه دار هستند و برخی دیگر حاوی موادی هستند که می توانند به شکل دندان قالب شوند و شکاف های باقی مانده روی دندانهای شکسته یا از دست رفته را پر کنند.

این کیت ها فقط برای استفاده موقت هستند و به موضوعات عمیق تری که می توانند منجر به عفونت ، از دست دادن دندان یا سایر عوارض شوند ، مناسب نیستند. آنها نباید برای مراقبتهای مناسب دندان جایگزین شوند.

روش های ترمیم دندان خرد شده یا شکسته

درمان بستگی به اندازه ترک یا شکستگی و محل آن دارد. درمان های احتمالی عبارتند از:

خطوط سطحی و ترکهای کوچک ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد ، اما یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که حفره ها ، درد زیاد و وجود ترک در تصویر اشعه ایکس ، علایم قوی هستند که دندانپزشکان برای انجام اقدامات ترمیمی انجام می دهند.

دندان تراش خورده و دارای شکستگی

اگر آسیب کم باشد ، دندانپزشک ممکن است سطح را صیقل دهد یا لبه شکسته یا دندانه دار را صاف کند. به این حالت کانتورینگ آرایشی می گویند. آنها همچنین ممکن است از اتصال دندان برای پر کردن شکاف و تورفتگی استفاده کنند.

در اتصال دندان ، دندانپزشکان دندان را کمی ساییده ، مایع نرم کننده را آغشته می کنند و سپس از رزین کامپوزیت به رنگ دندان استفاده می کنند. سپس آنها آن را به شکل درست در می آورند. همچنین دندانپزشک می تواند بعضی اوقات مقدار کمی دندان شکسته را دوباره وصل کند.

پر کردن با عصب کشی احتمالی

ترک یا تراشه ای که عمیق تر از سطح آن باشد ، نیاز به ترمیم گسترده تری دارد. گاهی اوقات ، ترک به سمت پالپ گسترش می یابد که ممکن است به یک عصب کشی نیاز داشته باشد.

در حین جراحی، یک متخصص ریشه دندان پالپ ملتهب یا آلوده را برداشته ، داخل دندان را تمیز کرده و آن را با ماده لاستیکی بنام گوتاپرکا پر و مهر و موم می کند. پس از آن ، آنها آن را با یک پرکننده یا تاج می بندند.

در حالی که عصب کشی یادآوری از همه چیزهای ترسناک و ناراحت کننده است ، این روش در واقع بسیار معمول تر و کم دردتر از گذشته است .

عمل جراحی

دندان های مولر بیش از یک ریشه دارند. اگر فقط یک ریشه شکسته باشد ، می توان برای صرفه جویی در بقیه دندان ، قطع ریشه انجام داد. به این حالت نیم بند گفته می شود. کانال دندان و تاج باید روی دندان باقیمانده انجام شود.

دندانپزشک شما ممکن است برای یافتن ترک یا کانالهای مخفی که در اشعه ایکس نمایش داده نشده است یا برداشتن رسوبات کلسیم از عصب کشی قبلی دندان ، جراحی را به شما توصیه کند.

استخراج دندان

بعضی اوقات ، یک عصب کشی دندان را نجات نمی دهد. از نظر بسیاری از متخصصان ریشه ، عمق ترک تعیین می کند که احتمال استخراج و کشیدن دندان چقدر است . یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که هرچه ترک عمیق تر باشد ، دندانپزشکان احتمال کشیدن دندان را بیشتر می دانند.

در مورد دندان ترک خورده ، 98.48 درصد از متخصصین ریشه ، کشیدن دندان را انتخاب کردند. اگر ترک به زیر خط لثه کشیده شود ، ممکن است دندانپزشک نیز پیشنهاد کند.

در صورت کشیدن دندان ، احتمالاً دندانپزشک شما کاشت دندان را توصیه می کند که مانند دندان طبیعی به نظر می رسد و کار می کند.

هزینه ترمیم دندان تراش خورده یا شکسته چقدر است؟

اکثر بیمه های دندانپزشکی بسته به بیمه نامه شما برخی یا بیشتر هزینه های ترمیم دندان را پوشش می دهند ، اگرچه بسیاری از بیمه گرها اقدامات زیبایی را پوشش نمی دهند.

جمع بندی

تراشه یا شکستن دندان می تواند دردناک باشد ، اما بسیاری از ترک ها و تراشه ها جدی نیستند و ممکن است نیاز به درمان کمی داشته باشند یا به هیچ وجه درمان نشوند. با این حال ، بهترین راه برای محافظت از دندان ها و سلامت کلی شما مراجعه به دندانپزشک برای اطمینان بیشتر است.

در ضمن می توانید با موم از دهان خود در برابر لبه های دندانه دار محافظت کنید ، دهان خود را تمیز نگه دارید و تورم را کاهش دهید.

اگر دندان شما خارج شد ، باید در عرض 30 دقیقه به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت داشتن درد و خونریزی بیش از حد ، بایستی در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.