خطوط لثه همه افراد متفاوت است. بعضی بالا هستند ، بعضی پایین و بعضی دیگر در این بین هستند. برخی حتی ممکن است ناهموار باشند.

اگر در مورد خط لثه خودآگاه هستید ، روشهایی برای تغییر آن وجود دارد. کانتورینگ لثه یکی از گزینه هایی است که می تواند به تغییر شکل لثه کمک کند.

در برخی موارد ، دندانپزشک حتی ممکن است آن را پیشنهاد کند ، خصوصاً اگر در لثه هایتان مشکلاتی وجود دارد که بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر می گذارد. اما دقیقاً کانتورینگ لثه شامل چه مواردی است؟

این مقاله روشن می کند که کانتورینگ لثه چیست ، چگونه و چه زمانی انجام می شود و بهبود آن چگونه است.

کانتورینگ لثه چیست؟

کانتورینگ لثه روشی است که توسط یک متخصص دندانپزشکی انجام می شود و باعث تغییر شکل و یا احیای لثه می شود.

روند کانتورینگ لثه شامل بریدن یا از بین بردن بافت لثه اضافی اطراف دندان شما است. اگر دچار رکود لثه هستید ، این روش شامل ترمیم بافت لثه است.

در بسیاری از موارد ، کانتورینگ لثه یک روش انتخابی است. این بدان معناست که از نظر پزشکی لازم نیست. در عوض ، این کار برای بهبود ظاهر لثه ها ، دندان ها یا لبخند شما انجام میگیرد.

اما ممکن است مواقعی پیش آید که دندانپزشک به دلایل بهداشتی دهان و دندان توصیه به کانتورینگ لثه کند.

کانتورینگ لثه چه زمانی از نظر پزشکی  لازم است؟

بسیاری از اوقات ، کانتورینگ لثه برای اهداف آرایشی انجام می شود. اما مواردی وجود دارد که ممکن است یک ضرورت پزشکی باشد.

اگر به بیماری پریودنتال مبتلا هستید ، کانتورینگ لثه می تواند یک گزینه درمانی باشد. اما دندانپزشک ابتدا سعی می کند بیماری لثه را با گزینه های غیر جراحی درمان کند. این ممکن است شامل آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری ها و عفونت یا تمیز کردن دندان ها برای بازگرداندن سلامت لثه باشد.

اگر این تلاش ها به نتیجه نرسد ، دندانپزشک شما ممکن است درمانی را مانند جراحی کاهش در لثه ها و استخوان اطراف آن برای نجات دندان توصیه کند. یا ممکن است برای رشد مجدد بافت آسیب دیده استخوان و لثه به یک روش بازسازی احتیاج داشته باشید.

کانتورینگ لثه ممکن است بخشی از این روش ها باشد. و در این صورت ، اگر یک ضرورت پزشکی تشخیص داده شود ، بیمه دندانپزشکی ممکن است هزینه یا بخشی از آن را پوشش دهد. شما باید با ارائه دهنده بیمه دندانپزشکی خود صحبت کنید تا بفهمید چه مواردی تحت پوشش قرار میگیرد و آیا هزینه های اضافی برای شما وجود دارد.

کانتورینگ لثه شامل چه مواردی است؟

کانتورینگ لثه معمولاً توسط دندانپزشک یا دندانپزشک زیبایی انجام می شود. این یک رویه داخلی است که معمولاً در یک جلسه انجام می شود.

در بیشتر موارد ، شما در طول مراحل بیدار خواهید ماند. قبل از شروع به کار پزشک ، بی حسی موضعی برای بی حس کردن لثه دریافت خواهید کرد.

در طی این روش ، پزشک با استفاده از لیزر بافت نرم یا چاقوی جراحی بافت اضافی لثه را از بین می برد و خط لثه را برای بیرون کشیدن بیشتر دندان از بین می برد. برای ثابت نگه داشتن بافت لثه ممکن است از بخیه استفاده شود.

اگر لثه های شما عقب نشینی دارد و این روش شامل افزودن بافت لثه باشد ، پزشک شما بافت قسمت دیگری از دهان شما ، شاید کام شما را برمی دارد. جراحی این بافت را در اطراف دندان های شما محکم می کند تا خط لثه شما را طولانی کرده و دوباره ساختار دهد.

طول روش بسته به میزان کانتورینگ و میزان ساخت مجدد مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به طور کلی ، کانتورینگ لثه حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد.

کانتورینگ لثه شامل چه مواردی است؟

آیا کانتورینگ لثه صدمه ای می زند؟

قبل از شروع عمل به شما بی حسی موضعی داده می شود. با این کار لثه های شما بی حس می شود بنابراین در حالی که پزشک روی دهان شما کار می کند احساس درد نخواهید کرد. اما بعد از آن می توانید کمی حساسیت و بی حسی داشته باشید.

میزان ناراحتی به این بستگی دارد که چه مقدار از لثه های شما باید تغییر شکل داده یا خارج شوند.

بعد از جراحی ، پزشک ممکن است داروی مسکن را برای شما تجویز کند یا می توانید از داروهای ضد درد مانند استامینوفن یا ایبوپروفن  بدون نسخه استفاده کنید. از آنجا که آسپرین می تواند باعث خونریزی شود ، پزشک ممکن است این دارو را تجویز نکند .

همچنین می توانید با استفاده از کیسه یخ یا کمپرس سرد بر روی دهان خود به مدت دو روز پس از عمل ، درد و تورم را کاهش دهید. بهتر است هر بار 15 تا 20 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.

زمان بهبودی کانتورینگ لثه چه مدت است؟

کانتورینگ لثه و بهبودی کامل ، بسته به میزان جراحی ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد. ممکن است مجبور باشید برخی از فعالیت ها را بر اساس احساس و حساسیت خاصی که دارید یکی دو روز محدود کنید.

از آنجایی که در ابتدا لثه ها و دهان شما احساس حساسیت می کنند ، پس از انجام این عمل بهتر است حدود 2 تا 3 روز غذاهای نرم بخورید. این ممکن است شامل غذاهایی مانند:

• سوپ
  • ماست
  • سیب
  • ژله

پزشک شما دستورالعمل های غذایی بعد از جراحی را ارائه می دهد و همچنین در صورت وجود غذاهایی که باید از آنها در هنگام بهبودی اجتناب کنید ، به شما اطلاع می دهد.

به طور معمول چند روز یا یک هفته پس از کانتورنیگ ، جلسه قرار ملاقات بعدی خواهید داشت. پزشک شما لثه شما را بررسی می کند تا نحوه بهبودی شما را کنترل کند و علائم عفونت را جستجو می کند.

آنها ممکن است برای کاهش خطر عفونت دهان شویه آنتی بیوتیکی تجویز کنند. علائم عفونت لثه شامل افزایش درد و تورم و ترشح از لثه است.

هزینه کانتورینگ لثه چه مقدار است ؟

کانتورینگ لثه اغلب به دلایل زیبایی انجام می شود که آن را به یک روش انتخابی تبدیل می کند – یعنی از نظر پزشکی لازم نیست. به همین دلیل ، بیمه دندانپزشکی معمولاً هزینه ای را پوشش نمی دهد.

اگر از نظر پزشکی لازم نباشد ، هزینه این روش را از جیب خود پرداخت می کنید. هزینه بستگی به مقدار بافت لثه برداشته شده یا ترمیم شده و اینکه آیا یک متخصص این روش را انجام می دهد ، متفاوت خواهد بود.

اگر دندانپزشک به دلایل بهداشت دهان و دندان توصیه به کانتورینگ لثه می کند ، بیمه دندانپزشکی ممکن است بخشی از هزینه را پوشش دهد. برای جزئیات بیشتر در مورد میزان پوشش ، بایستی با ارائه دهنده بیمه دندانپزشکی خود صحبت کنید.

برای اطلاع از تعرفه و قیمت کانتورینگ لثه با کلینیک دندانپزشکی نیاز تماس بگیرید .

جمع بندی

کانتورینگ لثه فرایندی است که شامل تغییر شکل لثه است. اغلب برای بهبود ظاهر لثه ، دندان یا لبخند استفاده می شود. وقتی به همین دلیل انجام شود ، این یک عمل زیبایی محسوب می شود.

هرچند مواردی وجود دارد که به دلایل بهداشت دهان و دندان ، ایجاد کانتور یا تغییر شکل لثه ضروری است ، به ویژه اگر مبتلا به بیماری پریودنتال هستید.

این روش به طور معمول حدود 1 تا 2 ساعت طول می کشد. این هزینه بسته به میزان نیاز به تغییر شکل لثه و اینکه توسط بیمه دندانپزشکی تأمین می شود متفاوت است.