ارتودنسی - هر انچه بایستی درباره ارتودنسی بدانید

چگونه بریس ارتودنسی ، دندان ها را در کودکان و بزرگسالان صاف می کنند ؟

بریس های ارتودنسی ، دستگاه هایی هستند که برای اصلاح دندان های فشرده یا کج ، فک نامرتب ، که به مال اکلوژن معروف است ، استفاده می شوند.

از بریس ها بیشتر در دوران بلوغ استفاده می شود ، اما بیشتر افراد بزرگتر بعدها و در دوران میانسالی از بریس های دندانی برای اصلاح دندان ها استفاده می کنند.

بریس ها از فلز یا سرامیک ، سیم و مواد اتصال دهنده ساخته شده اند که آنها را به دندان های شما می چسباند. متخصص ارتودنسی ، پزشکی است که در این نوع دستگاه و درمان دندان های نامرتب تخصص دارد.

میزان موفقیت بریس ها بسته به سن شما در زمان شروع درمان و اهداف درمانی شما متفاوت است.

بایستی خاطر نشان کرد که بریس ها به طور کلی برای افرادی که از آنها استفاده می کنند بسیار موثر است ، اما اثربخشی آنها به شخص و توانایی او بستگی دارد تا با دقت دستورالعمل های ارتودنسی را دنبال و رعایت کند.

انواع بریس ارتودنسی

نوع بریس هایی که متخصص ارتودنسی شما توصیه می کند به عوامل مختلفی بستگی دارد ، از جمله سن شما و اینکه آیا علاوه بر داشتن دندان های کج ، همپوشانی بین دندان های بالا و پایین هم دارید. بریس ها به صورت سفارشی ساخته می شوند و متناسب با نیازهای هر فرد هستند.

بریس های کلاسیک که برای بیشتر افراد به ذهن خطور می کنند از براکت های فلزی ساخته می شوند که به صورت جداگانه روی هر دندان شما چسبانده می شوند. سیم به دندانها و خط فک شما فشار وارد می کند و براکت ها را به یکدیگر متصل می کنند.

انواع دیگر بریس ها عبارتند از:

  • بریسهای “شفاف” سرامیکی ، که کمتر دیده می شوند.
  • بریس های لینگوال ، که کاملا در پشت دندان های شما قرار می گیرند.
  • مهاربندهای نامرئی ، که سینی های ردیف کننده نیز نامیده می شوند که می توانند در طول روز خارج شوند و دوباره جایگذاری شوند.

بریس ارتودنسی چگونه دندان ها را مرتب می کنند ؟

بریس ارتودنسی چگونه دندان ها را مرتب می کنند ؟

بریس ارتودنسی با اعمال فشار مداوم بر روی دندان ها و فک برای مدت زمان طولانی ، دندان های شما را حرکت می دهند. شکل فک شما به تدریج متناسب با این فشار سازگار می شود.

ما تمایل داریم که فکر کنیم دندانهایمان مستقیماً به استخوان فک ما متصل شده اند و تصور اینکه چگونه می توان آنها را حرکت داد دشوار است. اما در زیر لثه شما غشایی وجود دارد که توسط استخوان های شما احاطه شده و دندان های شما را به فک ریشه می دهد. این غشا موقعیت دندان های شما را کنترل می کند و به فشاری که توسط مهاربندها به دندان شما وارد می شود پاسخ می دهد.

در جلسه ملاقات دریافت بریس، صدمه ای نمی بیند و نصب آنها بین یک تا دو ساعت طول می کشد. ممکن است هفته اول که بریس را دریافت می کنید ، درد داشته باشید. هر بار که بریس های شما توسط متخصص ارتودنسی تنظیم می شود ، ممکن است برای چند روز نیز درد داشته باشید.

چسباندن براکت

چسباندن براکت

بعد از تمیز و خشک شدن دندان ها ، از براکت های سرامیکی ، پلاستیکی یا استنلس استیل با استفاده از چسب روی دندان هایتان زده می شود. استفاده از براکت ها ممکن است ناراحت کننده باشد ، اما درد ایجاد نمی کند.

این براکت ها باعث می شود فشار به طور مساوی بر روی دندان شما وارد شود. آنها با سیمهای ساخته شده از فولاد ضد زنگ ، تیتانیوم نیکل یا تیتانیوم مس به هم متصل شده و احاطه شده اند.

کش‌های ارتودنسی (کش لاستیکی)

کش‌های ارتودنسی (کش لاستیکی)

نوارهای الاستیک ، به نام حلقه های O یا لیگاتور ، هنگامی که روی دندان شما قرار می گیرند ، در اطراف براکت قرار می گیرند. آنها به فك شما فشار می آورند و معمولاً در بیشتر درمان های سنتی با بریس وجود دارد.

فاصله‌گذارها

فاصله‌گذارها

اسپیسرها یا فاصله گذارها از نوارهای لاستیکی یا حلقه های فلزی ساخته شده اند. ارتودنتیست شما ممکن است آنها را در حین قرار ملاقات بین دندان های آسیاب شما قرار دهد.

اسپیسرها با افزودن فاصله در قسمت پشت دهان ، فک شما را به جلو هل می دهند. اگر قسمت پشت دهان شما خیلی محکم باشد که بتواند به درستی در آن قرار بگیرد ، جای آنها را می بندد.

همه به فاصله گذارها احتیاج ندارند. آنها معمولاً فقط برای یک یا دو بار در یک زمان استفاده می شوند.

آرچ وایر یا سیم ارتودنسی

آرچ وایر یا سیم ارتودنسی

آرچ وایر یا سیم ارتودنسی ، براکت ها را روی دندان های شما متصل می کند. آنها مکانیزمی هستند که به وسیله آنها فشار می آید تا دندان های شما در جای خود قرار بگیرند. سیمهای قوسی شکل می توانند از فولاد ضد زنگ و همچنین تیتانیوم نیکل یا تیتانیوم مس ساخته شوند.

لوله باکال

لوله باکال

لوله های باکال قطعات فلزی هستند که می توانند به یکی از دندان های آسیاب شما متصل شوند. لوله باکال قسمتهای دیگر مهاربندها را در پشت دهان شما لنگر می اندازد. سپس ارتودنتیست شما می تواند قسمتهای مختلف بریس های شما را سفت و آزاد کند.

اسپرینگ یا فنر

اسپرینگ یا فنر

اسپرینگ یا فنرهای کویل گاهی اوقات بر روی سیم کمان بریسهای شما قرار می گیرند. آنها بین دو دندان شما فشار وارد می کنند ، آنها را از هم جدا می کنند و فضا اضافه می کنند.

سرپوش یا هدگیر

سرپوش یا هدگیر

نیاز به سرپوش نادر است و معمولاً فقط در شب پوشیده می شود. هدگیر نواری است که به بریس های شما متصل می شود تا در صورت نیاز به اصلاح خاص ، فشار بیشتری به دندان های شما وارد کند.

آیا بریس های ارتودنسی درد دارند؟

هنگام نصب بریس نباید احساس درد کنید. اما در روزهای پس از قرارگیری اولیه و در حین و بعد از تنظیمات ، آنها می توانند احساس ناراحتی کنند.

درد بریس ها مانند یک درد مبهم یا ضربان دار احساس می شود. اگر بعد از قرار دادن بریس درد دارید ، می توانید از داروی مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن برای تسکین استفاده کنید.

هزینه ارتودنسی

هزینه ارتودنسی و بریس برای کودکان ، تحت پوشش برخی از بیمه های درمانی و دندانپزشکی است. میزان پوشش به ارائه دهنده شما و به هزینه خدماتی که ارتودنتیست به شما می گوید شما نیاز دارید بستگی دارد.

مینی بریس چیست؟

مینی بریس از بریس سنتی کوچکتر است . آنها به اطراف دندانهای فرد نمی چرخند ، به این معنی که فضای کمتری در دهان شما اشغال می کنند.

برخی از متخصصان ارتودنسی ادعا می کنند که اگر شما صلاحیت مینی بریس را دارید ، ممکن است سرعت درمان شما را تسریع کند. اگر از خود می پرسید که آیا می توانید کاندیدا شوید ، با متخصص ارتودنسی خود صحبت کنید.

بریس ها با چه سرعتی عمل می کنند؟

طول درمان برای هر فرد متفاوت است ، اما به طور معمول افراد برای یک تا سه سال از بریس استفاده می کنند. با دقت در دستورالعمل های متخصص ارتودنسی ، می توانید اطمینان حاصل کنید که برای کوتاه ترین زمان ممکن از بریس های خود استفاده می کنید.

بریس های کودکان در مقایسه با بزرگسالان چگونه عمل می کنند؟

ممکن است تعجب کنید اگر متوجه شوید که هرگز برای گرفتن بریس خیلی پیر نیستید. اما شروع درمان در سنین پایین تر از مزایای خاصی برخوردار است.

به عنوان یک نوجوان ، با پایان یافتن رشد ، خط فک و بافت زیرین شما هنوز در حال حرکت است. در این مرحله ممکن است خط فک شما انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد و دندان های شما بیشتر به حرکت پاسخ دهند.

اگر دندان های شما با سرعت بیشتری به بریس های شما پاسخ دهند ، درمان ممکن است طولانی نشود. هنگامی که رشد دندان و فک شما متوقف شد ، برخی تنظیمات وجود دارد که بریس ها نمی توانند آنها را انجام دهند.

به طور کلی ، بزرگسالان هنگام دریافت بریس ، همان روند کودکان را طی می کنند. در بزرگسالی که می خواهید بریس داشته باشید ، به غیر از مدت زمان درمان ، موارد دیگری نیز باید در نظر بگیرید.

اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید ، باید در مورد اینکه بریس ها چگونه می توانند بر بارداری شما تأثیر بگذارند صحبت کنید.

اگر مشکلات اساسی دارید که می توانید تحت تأثیر قرار بگیرید ، ممکن است بخواهید با پزشک خود صحبت کنید.

تمیز کردن دندان ها با بریس ارتودنسی

تمیز کردن دندان ها با بریس ارتودنسی

توجه به مراقبت از دهان و دندان هنگام داشتن بریس بیش از حد مهم است. مسواک زدن بعد از غذا باعث می شود غذا بین بریس ها و دندان های شما قرار نگیرد. نخ مخصوص ارائه شده توسط متخصص ارتودنسی، امکان نخ دندان کشیدن در اطراف بریس ها را دو بار در روز فراهم می کند.

شما می توانید از دستگاه خاصی به نام مسواک بین دندانی برای تمیز کردن زیر سیم و قوس و برکت استفاده کنید.

در حالی که از بریس استفاده می کنید ، باید هر 6 ماه تا یک سال یک بار با دندانپزشک خود برای تمیز کردن قرار ملاقات بگذارید.

نگه داری بریس ارتودنسی

بعد از اینکه بریس ارتودنسی بر روی دندان های شما نصب شد ، باید از مصرف مواد غذایی که ممکن است بین بریس شما قرار بگیرند خودداری کنید. این غذاها عبارتند از:

  • آبنبات
  • ذرت بو داده
  • آدامس

وقتی بریس دارید ، دندانهای شما بیشتر مایل به دام انداختن غذاهایی است که باعث می شود دندان دچار پوسیدگی شود. مراقب باشید که در مصرف نوشیدنی های شیرین و غذاهایی که یاعث آسیب به مینای دندان می شود اجتناب کنید .

در شرایطی که بریس دارید ، هر 8 تا 10 هفته برای تنظیم مجدد باید مراجعه کنید. متخصص ارتودنسی شما می توانید بررسی کنید که آیا سلامتی خود را حفظ کرده اید و از بریس های خود نیز به خوبی مراقبت می کنید. ارتودنتیست شما نیز در صورت لزوم حلقه های O را تغییر می دهد.

جمع بندی

بریس ارتودنسی با اعمال فشار بر روی خط فک شما عمل می کنند تا نحوه ظاهر لبخند شما را تغییر دهد. دندان های صاف و یک فک صحیح تراز شده، می تواند نه تنها ظاهر ، بلکه سلامت کلی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بریس ها به آرامی عمل می کنند و روش های درمانی برای همه متفاوت است. اگر درباره نصب بریس ارتودنسی کنجکاو هستید با کلینیک دندانپزشکی نیاز تماس بگیرید .