بیماری لثه (التهاب لثه و پریودنتیت) چیست ؟

التهاب لثه چیست؟

التهاب لثه که معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود، در صورت عدم درمان ، می تواند به عفونت جدی تری تبدیل شود که به پریودنتیت معروف است.

براساس انجمن دندانپزشکان آمریکا ، التهاب لثه و پریودنتیت از دلایل عمده از دست دادن دندان در بزرگسالان است. عفونت های دندانی می توانند جمع شوند ، هم سلامتی و هم کیف پول شما در معرض خطر قرار دهند.

آمریکایی ها در سال 2017 حدود 129 میلیارد دلار برای خدمات دندانپزشکی هزینه کرده اند.

چه عواملی باعث التهاب لثه و پریودنتیت می شود؟

لثه های شما در واقع در نقطه ای پایین تر از لبه های لثه که می بینیم به دندان ها متصل می شوند. این فضای کوچکی را تشکیل می دهد که بنام sulcus نامیده می شود. غذا و پلاک می تواند در این فضا گیر کرده و باعث عفونت لثه یا التهاب لثه شود.

پلاک یک لایه نازک از باکتری است. به طور مداوم روی سطح دندان های شما شکل می گیرد. هرچه پلاک پیشرفت می کند ، سفت می شود . وقتی پلاک به زیر خط لثه کشیده شود می توانید دچار عفونت شوید.

در صورت عدم کنترل ، التهاب لثه می تواند باعث جدا شدن لثه از دندان شود. این می تواند باعث آسیب به بافت نرم و استخوان حمایت کننده از دندان شود. دندان ممکن است شل و ناپایدار شود. اگر عفونت پیشرفت کند ، در نهایت ممکن است دندان خود را از دست داده یا برای برداشتن آن به دندانپزشک نیاز داشته باشید.

عوامل خطر برای التهاب لثه و پریودنتیت

موارد زیر عوامل خطر برای التهاب لثه و پریودنتیت هستند:

• سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو
  • دیابت
  • مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی ، استروئیدها ، ضد تشنج ، مسدود کننده های کانال کلسیم و شیمی درمانی
  • دندان های کج
  • وسایل دندانپزشکی که خیلی مناسب نیستند
  • شکستن پرشدگی ها
  • عوامل ژنتیکی
  • بیماری های از بین برنده مصونیت بدن مانند HIV / AIDS

علائم التهاب لثه و پریودنتیت چیست؟

بسیاری از مردم از ابتلا به بیماری لثه اطلاع ندارند. بدون هیچ علائمی ممکن است به بیماری لثه مبتلا شوید. با این حال ، موارد زیر می تواند علائم بیماری لثه باشد:

• لثه هایی که قرمز ، حساس یا متورم هستند.
  • لثه هایی که هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی می کنند.
  • لثه هایی که از دندان ها دور شده اند.
  • دندانهای شل
  • تغییر در نحوه قرارگیری دندانهای شما هنگام نیش زدن
  • چرک بین دندانها و لثه ها
  • درد هنگام جویدن
  • دندانهای حساس
  • پروتزهای جزئی که دیگر مناسب نیستند
  • نفس بدبویی و بوی بد دهان که بعد از مسواک زدن از بین نمی رود

چگونه بیماری لثه تشخیص داده می شود؟

در طول معاینه دندان ، لثه های شما با یک خط کش کوچک کاوش می شود. این کاوش راهی برای بررسی التهاب است. همچنین هر کیست اطراف دندان شما را اندازه گیری و بررسی می کند. عمق طبیعی 1 تا 3 میلی متر است. همچنین دندانپزشک ممکن است برای بررسی از دست دادن استخوان، تصویر اشعه ایکس و رادیولوژی تجویز کند.

با دندانپزشک در مورد عوامل خطر بیماری لثه و همچنین علائم خود صحبت کنید. این می تواند به تشخیص لثه شما کمک کند. در صورت وجود التهاب لثه ، ممکن است به یک پریودنتیست مراجعه کنید. پریودنتیست دندانپزشکی است که در زمینه درمان بیماری های لثه تخصص دارد.

بیماری لثه چگونه درمان می شود؟

برای درمان التهاب لثه باید بهداشت دهان و دندان را به درستی انجام دهید. همچنین اگر سیگار می کشید باید هرگونه استعمال سیگار را کاهش دهید و دیابت خود را کنترل کنید. سایر درمان ها عبارتند از:

• تمیز کردن دندان ها
  • داروهای آنتی بیوتیک
  • عمل جراحی

تمیز کردن دندان ها

چندین روش وجود دارد که می توان بدون جراحی دندان های شما را به صورت عمیق تمیز کرد. همه آنها پلاک را برای جلوگیری از تحریک لثه پاک می کنند:

• پوسته پوسته شدن تارتار را از بالا و پایین خط لثه از بین می برد.
  • برنامه ریزی ریشه لکه های ناهموار را صاف کرده و پلاک و تارتار را از سطح ریشه پاک می کند.
  • لیزرها ممکن است تارتار را با درد و خونریزی کمتر از پوسته ریزی و ریشه زدن از بین ببرند.

برای درمان بیماری های لثه می توان از تعدادی دارو استفاده کرد:

• از دهان شویه ضد عفونی کننده حاوی کلرهگزیدین می توان برای ضد عفونی دهان استفاده کرد.
  • تراشه های ضد عفونی کننده با زمان رهش حاوی کلرهگزیدین را می توان پس از برنامه ریزی ریشه در جیب ها قرار داد.
  • میکروسفرهای آنتی بیوتیکی ساخته شده با ماینوسایکلین را می توان پس از مقیاس گذاری و برنامه ریزی در کیستها قرار داد.
  • از آنتی بیوتیک های خوراکی می توان برای درمان مناطق مداوم التهاب لثه استفاده کرد.
  • داکسی سایکلین ، یک آنتی بیوتیک ، می تواند از آسیب رساندن آنزیم ها به دندان جلوگیری کند.
  • جراحی فلپ روشی است که در آن لثه ها به عقب برداشته می شوند در حالی که پلاک و تارتار از جیب های عمیق تر برداشته می شود. سپس لثه ها در جای خود بخیه زده می شوند تا به خوبی در اطراف دندان قرار بگیرند.
  • از پیوند استخوان و بافت می توان در هنگام آسیب دیدگی دندان و فک برای ترمیم استفاده کرد.

چگونه می توان از بیماری لثه جلوگیری کرد؟

بهداشت مناسب و مداوم دهان می تواند از بیماری لثه جلوگیری کند. این شامل:

• به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید
  • مسواک زدن روزانه دو بار با خمیر دندانهای حاوی فلوراید
  • هر روز نخ دندان بکشید
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای دستیابی و حفظ سلامت دندان نیز مهم است.

شرایط سلامتی مرتبط با بیماری لثه

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری منبع معتبر و انستیتوی ملی تحقیقات دندانپزشکی و جمجمه و صورت گزارش می دهند که بیماری پریودنتال با افزایش خطر ابتلا به موارد زیر مرتبط است:

• دیابت
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • بیماری ریه

همچنین خطر زایمان یک نوزاد نارس یا کم وزن را افزایش می دهد.