چه تفاوتی بین دندانپزشک و ارتودنتیست وجود دارد؟

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها پزشکانی هستند که در مراقبت های بهداشت دهان و دندان تخصص دارند. پزشکانی که در دندانپزشکی عمومی تحصیل می کنند ، برای تشخیص و درمان بیماری های لثه ، دندان ، زبان و دهان آموزش دیده اند.

ارتودنتیست ها نیز این آموزش ها را می بینند ، اما برای اینکه در تشخیص و درمان ناهماهنگی دندان ها و فک های شما تخصص داشته باشند ، آموزش های بیشتری می بینند.

در این مقاله توضیحات بیشتری در مورد تفاوت ارتودنتیست ها و دندانپزشکان به شما داده خواهد شد تا بتوانید تصمیم بگیرید که به کدام نوع پزشک باید مراجعه کنید.

دندانپزشک چه کاری انجام می دهد؟

دندانپزشکان ، پزشکان بهداشت دهان و دندان هستند. به طور معمول ، دندانپزشکان قبل از تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی ، برای یک دوره پیش دندانی یا پیش پزشکی به کالج می روند.

مانند تمام پزشکان ، دندانپزشکان نیز ملزم هستند قبل از تأیید صلاحیت ، به طور گسترده در عمل خود آموزش ببینند. حدود 80 درصد دندانپزشکان آنچه را که به عنوان دندانپزشکی عمومی شناخته می شود ، انجام می دهند.

دندانپزشکان مجاز می توانند شرایط بهداشت دهان و دندان ، لثه ها و زبان شما را تشخیص و درمان کنند. آنها همچنین می توانند دندان های شما را تمیز کنند ، اما معمولاً متخصصین بهداشت دندان از این امر مراقبت می کنند.

دندانپزشکان مراقبت های زیر را انجام می دهند:

  • انجام و تفسیر اشعه ایکس دندان
  • پر کردن حفره های دندان
  • کشیدن دندان
  • ترمیم دندانهای ترک خورده
  • درمان بیماری لثه مانند التهاب لثه
  • تجویز داروهای بهداشت دهان و دندان
  • سفید کردن دندان
  • نصب روکش و تاج بر روی دندان
  • نظارت بر رشد دندان های کودکان
  • انجام جراحی دهان

متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟

متخصص ارتودنسی چه کاری انجام می دهد؟

ارتودنتیست ها همچنین پزشکان بهداشت دهان و دندان هستند. از نظر فنی ، آنها نوعی دندانپزشک با تخصص در تراز دندان و فک هستند.

متخصصان ارتودنسی مجاز برای آموزش و درمان شرایط بهداشت دهان و دندان ، لثه های شما آموزش دیده اند. اما بیشتر ، متخصصان ارتودنسی بر این تاکید دارند که دندان ها و فک شما به درستی تنظیم شده باشد.

ارتودنتیست ها موارد زیر را انجام می دهند:

  • نظارت بر رشد صورت (خط فک و گزش) در کودکان
  • دندان ها و فک های نامرتب را تشخیص و معالجه می کنند (مال اکلوژن)
  • یک برنامه درمانی شامل مهاربندها و نگهدارنده ها ایجاد می کنند.
  • جراحی و صاف کردن دندان ها را انجام می دهند.
  • وسایل دندانپزشکی مانند بریس ،پلاک ، وسیع کننده کام و غیره را نصب می کنند.

صلاحیت و آموزش ارتودنتیست در مقابل دندانپزشک

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها آموزش های مشابه زیادی دارند. متخصصان ارتودنسی ملزم به دریافت گواهینامه آموزشی اضافی قبل از عمل هستند.

به طور معمول ، دندانپزشکان قبل از تحصیل در مقطع تحصیلات تکمیلی دندانپزشکی ، برای یک دوره پیش دندانی یا پیش پزشکی به کالج می روند.

مانند همه پزشکان ، دندانپزشکان نیز ملزم به آموزش گسترده در عمل خود هستند ، قبل از اینکه بتوانند گواهینامه بگیرند ، تجربه خود را تکمیل کنند. صدور گواهینامه مستلزم قبولی در یک آزمون جامع است.

پس از اتمام دانشکده دندانپزشکی ، دندانپزشکان باید در آزمون ملی دندانپزشکی شرکت کنند و قبول شوند تا به یک متخصص مجوز دار تبدیل شوند.

ارتودنتیست ها نیز قبل از ورود به دانشکده دندانپزشکی به طور معمول در مقطع کارشناسی دوره پیش دندان پزشکی یا پیش پزشکی را دنبال می کنند.

پس از اتمام دانشکده دندانپزشکی و شرکت در آزمون صدور گواهینامه ، متخصصان ارتودنسی برای دریافت گواهینامه تخصصی در ارتودنسی 2 تا 3 سال دیگر در یک دوره رزیدنسی ارتودنسی شرکت می کنند.

آیا باید به یک متخصص ارتودنسی یا یک دندانپزشک مراجعه کرد؟

به دندانپزشک خود به عنوان یک پزشک عمومی و ارتودنتیست به عنوان یک متخصص فکر کنید. بیشتر مشکلات استاندارد دندانپزشکی با مراجعه به دندانپزشک قابل حل است.

دندان درد ، پوسیدگی دندان ، ترمیم دندان و کشیدن دندان همه توسط دندانپزشک شما قابل تشخیص و درمان است. آنها همچنین می توانند بیماری لثه ، التهاب دهان و عفونت های دهانی را درمان کنند.

ممکن است مواردی وجود داشته باشد که دندانپزشک شما را به یک متخصص ارتودنسی معرفی کند. مال اکلوژن فک ، نامرتبی و شلوغی دندانها و اکسپندر یا وسیع کننده کام ممکن است به متخصص ارتودنسی نیاز داشته باشد.

همچنین توصیه می شود قبل از 7 سالگی همه کودکان توسط ارتودنتیست ارزیابی شوند تا ببینند آیا به بریس احتیاج دارند. اگر بزرگسال هستید و شک دارید که یک خط فک یا دندان هایی کج دارید که باید مرتب شوند ، ممکن است فکر کنید که از دندانپزشک عبور کرده و مستقیماً به متخصص ارتودنسی بروید.

جمع بندی

دندانپزشکان و ارتودنتیست ها دو نوع پزشک هستند که به طور گسترده در زمینه تشخیص و درمان بیماری های بهداشت دهان و دندان عمل می کنند. مواردی وجود دارد که ارتودنتیست ها مجاز به انجام آنها هستند که دندانپزشکان چنین نیستند.

ارتودنتیست ها آموزش های اضافی را می بینند که به آنها صلاحیت نصب بریس و تشخیص فک نامرتب را می دهد. اگر از خود می پرسید که آیا به مراجعه به یک متخصص ارتودنسی نیاز دارید یا خیر ، ابتدا با سوال از دندانپزشک خود و در صورت نیاز و توصیه دندانپزشک به ارتودنتیست مراجعه نمایید.

برگرفته : What Is the Difference Between a Dentist and Orthodontist