مراقبت های لازم بعد از تحویل پروتز پارسیل

پروتز پارسیل شامل چندین دندان جایگزین متصل به یک پایه پلاستیک به رنگ لثه است که توسط یک اسکلت فلزی یه هم متصل شده اند . پروتز پارسیل با گیره های فلزی یا وسایلی که به آنها اتصالات دقیق اطلاق می شود (به دندان های طبیعی شما متصل دیده نمی شوند و معمولا از گیره های فلزی زیباتر هستند) ممکن است لازم باشد برای تطابق بهتر این اتصالات دقیق ، تقریبا یک پروتز پارسیل با دندان های طبیعی، روکش شوند . به ویژه از اتصالات دقیق استفاده میشود .

  • دندانپزشک دستورات لازم را در این زمینه خواهد داد . ابتدا ممکن است از شما خواسته شود که تمام مدت از آن استفاده کنید . گرچه این امر ممکن است کمی ناراحت کننده باشد ، ولی این سریعترین راه برای نشان داده شدن قسمت هایی از پروتز است که ممکن است نیاز به تنظیم داشته باشد . اگر پروتز فشار زیادی به یک ناحیه خاص وارد کند ، آن نقطه زخم می شود . دندانپزشک پروتز شما را تنظیم می کند تا راحتتر تطابق یابد . بعد از انجام تنظیم های لازم ، معمولا دندانپزشک توصیه می کند که قبل از رفتن به رختخواب ، آن را از دهان در آورده و صبح دوباره از آن استفاده کنید .
  • با گذشت زمان و افزایش سن ، دهان بطور طبیعی تغییر می کند و ممکن است نیاز به تنظیم مجدد پروتز باشد . استخوان و لثه ها، تحلیل رفته و پروتز لق می شود . پروتز لق مشکلات متعددی مثل زخم و عفونت را ایجاد می کند .
  • پروتز جدید برای چند هفته ممکن است ناراحت به نظر آید ، حتی قبل از اینکه عضلات گونه و زبان یاد بگیرند تا آن را در جای خود نگه دارند ، ممکن است احساس شود پروتز لق است . ممکن است دهان کمی دچار التهاب یا زخم شده و یا بطور موقت کمی افزایش جریان بزاق حس گردد . به تدریج که دهان به پروتز عادت می کند ، این مشکلات کاهش می یابد .
  • معمولا پس از تحویل پروتز ، یک یا چند جلسه پیگیری لازم است .
  • همانند دندان های طبیعی ، پروتزها هم باید روزانه مسواک زده شوند تا پروتز تمیز و عاری از مواد غذایی و پلاک و رنگدانه ها باقی بماند و دهان نیز سلامت باشد . بهتر است از مسواک های مخصوص پروتز و یا یک مسواک با موهای نرم استفاده شود .
  • مسواک های با موهای سخت به پروتز آسیب می رسانند .