مراقبت و نگهداری پروتز ایمپلنت

موفقیت دراز مدت ایمپلنت های دندانی بستگی به شما دارد . دندان های شما که متصل به ایمپلنت می باشد ، به مانند دندان های طبیعی احساس می شود و عمل می کند . این دندان ها به مانند دندان طبیعی یا هر روکش یا بریجی نیاز به نگهداری دارد . تمرین جهت بهداشت مناسب دهان بهترین روش جهت بالا بردن طول عمر دندان های طبیعی و دندان های متصل به ایمپلنت می باشد .

ایمپلنت داخل استخوان

اباتمنت (قطعه ای که از یک طرف به ایمپلنت پیچ می شود و از طرف دیگر روکش روی آن قرار می گیرد . این قطعه تماس مستقیم با لثه دارد)

بهداشت لثه ، استخوان

تمیز نگه داشتن دقیق و منظم روکش ها بهترین روش جهت پیشگیری از التهاب و تحلیل استخوان می باشد . شما هیچ وقت نمی توانید کاملا باکتری های دهان را از بین ببرید ، اما می توانید پلاک دندانی را که باکتری ها در آن زندگی می کنند را از میان بردارید . با این روش تراکم باکتری ها در دهان کم می شود ، سپس پلاک تبدیل به یک جسم سخت می شود که آن را جرم می گویند .

جمع شدن پلاک و جرم التهاب و بیماری لثه که محافظ استخوان فک بیمار است را فراهم آورده و در نهایت تحلیل استخوان اطراف دندان ها و ایمپلنت را سبب می شود . اگر تحلیل استخوان تشدید یابد ، دندان یا ایمپلنت از دست می رود . باکتری ها مواد مخربی تولید می نمایند که استخوان فک را از بین می برد ، لذا باید بطور منظم دهان تمیز گردد. این عمل یا مسواک زدن ، نخ دندان استفاده کردن و شستشوی دهان انجام می پذیرد . اگر باکتری ها برداشته نشوند تکثیر می یابند و یک لایه نرم و شیری رنگ به نام پلاک دندانی بوجود می آورند . لثه سالم یک لایه محافظ اطراف استخوان دندان های طبیعی و ایمپلنت را بوجود می آورند . باکتری ها در تمام سطوح دهان از جمله اطراف دندان های طبیعی ، روکش و پروتزها وجود دارند .

معاینه منظم

معاینه منظم هر شش ماه موجب می شود که دندان های طبیعی و متصل به ایمپلنت شما طول عمر بیشتری داشته باشد . شما ممکن است فکر کنید دندان های خود را خیلی خوب تمیز می نمایید ، در حالی که دندانپزشک شما می تواند نقاطی از دندان ها را که نتوانسته اید تمیز کنید پیدا کند و به شما آموزش دهد تا در آن مکان پلاک و جرم جمع نشده و لذا طول عمر دندان های شما زیاد شود .

گاهی اوقات مشکلات دندانی کوچکی مشاهده خواهد شد که شما آن را نمی بینید و یا احساس نمی کنید شامل پوسیدگی کوچک دندان ها ، به هم خوردن وضعیت بسته شدن دندان ها و غیره . اما ما در کلینیک نیاز می توانیم با حداقل تعداد جلسات و هزینه موارد را تشخیص و درمان نماییم . اما اگر بیمار منظم معاینه نشود مشکل کوچک تبدیل به مشکل بزرگ می شود و امکان و روش های درمانی آن پیچیده تر می شود .