مراقبت و نگهداری از دست دندان یا فول دنچر
  1. دندان های جدید ممکن است ابتدا خیلی حجیم و ناراحت کننده به نظر برسند ، اما اطمینان داشته باشید با گذشت زمان آنچنان به آنها عادت می کنید که حضور آنها در دهان را فراموش می نمایید . اما این پروسه مستلزم استفاده از دنچر ها و عادت کردن به آنها و سعی در سازگاری با آنها دارد . پس لازم است صبور باشید .
  2. در ابتدای استفاده از دنچر ها ممکن است بزاق دهان شما زیاد شود که این امر طبیعی بوده و با گذشت چند روز عادی خواهد شد .
  3. دست دندان های متحرک همان گونه که از نام آنها پیداست ، دارای میزانی از حرکت می باشند . در واقع حرکت جزء ذاتی دنچر ها می باشد که علیرغم تمام تلاش های ما برای بدست آوردن حداکثر گیر و ثبات ، باز هم دنچر میزانی از حرکت را خواهد داشت . این حرکت ممکن است از جانب شما با لق بودن تعبیر شود که صحیح نیست . برای داشتن دندان های بدون حرکت باید از ایمپلنت ها به تعداد کافی (حداقل 5 تا 7 عدد) استفاده کرد . اما در پروتز متحرک باید انتظار میزانی از لقی را داشته باشید که طبیعی بوده و قابل رفع کردن نیست . البته بایستی تاکید کنیم که ما حداکثر تلاش خود را برای ساختن دندانی با ثبات برای شما انجام داده ایم . ضمناً این حرکت ذاتی در فک پایین و در کسانی که لثه های تحلیل رفته دارند بسیاز شدیدتر خواهد بود . اما شما می توانید با یادگیری نحوه نگه داشتن دندان بوسیله عضلات آن را به حداقل برسانید .
  4. حرکت ذاتی دنچر ها باعث می شود تا همواره در حین غذا خوردن مقداری غذا به زیر دنچر نفوذ نماید که بایستی حتما بعد از غذا خوردن آن را تمیز نمود .
  5. در روزهای اول پس از تحویل ، غذا خوردن با دنچر های جدید مشکل خواهد بود . بایستی توجه داشته باشید که برای غذا خوردن با دست دندان های جدید ، حتما با غذاهای نرم تر شروع کنید . ضمنا باید حتما لقمه ها را دو طرفه بجوید . از آنجا که دنچر ریشه ای در فک ندارد ، چنانچه لقمه را در یک طرف بگذارید ، دندان از طرف دیگر بلند می شود و این مسئله کاملا طبیعی خواهد بود . پس بایستی غذاها را دوطرفه بجوید . در ضمن توجه داشته باشید در ابتدای استفاده از دندان ها ممکن است حین غذا خوردن دندان ها به هم برخورد کنند . این مسئله طبیعی بوده و با افزایش کنترل شما بر دندان ها ، بهتر خواهد شد . غذا خوردن با دنچرهای جدید ظرف مدت کوتاهی یاد گرفته خواهند شد .
  6. به خاطر داشته باشید که دست دندان های شما مطابق با بافت های دهانی شما در حال حرکات دهان ساخته شده اند . پس ممکن است که احساس کنید لثه ها در حالت عادی کوتاه بوده و به کف دهان نمی رسند که این مسئله صحیح بوده و چانچه رعایت نشود منجر به زخم یا لقی شدید دنچر خواهد شد .
  7. با استفاده از دنچر در هفته های اول حتما یک سری از نواحی دهان دچار زخم ، التهاب ، درد یا ناراحتی خواهند گردید . حتی ممکن است دچار گلو درد بشوید . این مسئله مربوط به بلند بودن بعضی از قسمت های دست دندان می باشد که با مراجعه به ما و تنظیم این نواحی اصلاح خواهد شد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد . البته توجه داشته باشید که این تنظیمات فقط باید توسط دندانپزشک انجام گیرد وگرنه منجر به آسیب جبران ناپذیر دنچر ها خواهد شد .
    مراقبت از دست دندان
  8. پس از تحویل دست دندان و در هفته های اول تغیراتی در تکلم شما رخ خواهد داد که با گذشت زمان و سازگار شدن زبان با موقعیت جدید این مشکلات برطرف خواهد شد . برای تسریع این روند بهتر است با صدای بلند روزنامه بخوانید .
  9. با تحویل دنچر های جدید هم خود شما و هم اطرافیان شما متوجه تغییراتی در فرم صورت شما خواهند شد که هر چند به سمت ظاهر طبیعی تر خواهد بود ، ولی ممکن است شما آن را نا زیبا تفسیر کنید . توجه داشته باشید در مدتی که بی دندان بوده اید یا دنچر قدیمی داشته اید به ظاهر آن هر چند زیبا نبوده باشد ، عادت کرده اید . پس با کمی صبوری و استفاده از دنچر جدید با ظاهر آن سازگار خواهید شد . ما هم برای تامین نظرات شما تمام تلاش خود را می کنیم .
  10. توجه داشته باشید که دندان ها باید حتما شب ها از دهان خارج باشند تا لثه شما استراحت کنند . در غیر اینصورت منجر به تخریب شدید بافت لثه خود می شوید که در ظرف چند سال کاملا تحلیل رفته و دیگر قادر به استفاده از هیچ نوع پروتزی نخواهید بود . استثنای این مسئله آن شبی است که فردا باید جهت رفع زدگی مراجعه کنید که بایستی دندان را (هر چند تحملش مشکل باشد) در دهان نگه دارید تا ما بتوانیم زخم ها را بطور واضح دیده و دنچر ها را اصلاح کنیم .
  11. هر زمان دندان از دهان بیرون است ، بایستی از خشک شدن آن جلوگیری کرده و آن در ظرف آب قرار دهید وگرنه باعث تغییر شکل آن شده و دیگر سر جای خود نخواهد نشست .
  12. برای تمیز کردن دست دندان ها می توانید از مسواک نرم و مایع ظرفشویی استفاده کنید . به هیچ وجه از خمیر دندان برای این کار استفاده نکنید ، چون دندان را دچار سایش می کند . هنگام شستن ، زیر دست خود ظرف آبی قرار دهید تا دنچرها در اثر افتادن بر روی سینک یا زمین نشکند . این دندان ها شکننده بوده و از این لحاظ نیازمند مراقبت جدی هستند . پس  از هر بار غذا خوردن و همچنین شب قبل از خواب ، دست دندان را شسته و لثه ها را ماساژ دهید و اگر در دهان دندانی وجود دارد آنها را با خمیر دندان و مسواک بشویید .
  13. در افرادی که در فک مقابل خود تعدادی دندان طبیعی دارند ، احتمال شکستن دنچر ها بسیار بیشتر خواهد بود . هر چند ما با رعایت کردن ملاحظاتی از جمله تقویت دست دندان با فلز سعی در به حداقل رساندن احتمال شکستن دنچر می کنیم ، اما این احتمال هیچگاه به سقر نمی رسد و ممکن است دنچر حین غذا خوردن یا در طول روز بشکند . در این موارد ما دنچر شما را تعمیر خواهیم نمود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد . البته کاربرد فلز در دنچر یا تعمیر آن مستلزم هزینه اضافی خواهد بود .
  14. برای ضدعفونی کردن دست دندان ها ، چنانچه در آنها فلز بکار نرفته باشد ی توانید از وایتکس رقیق شده با نسبت یک واحد وایتکس و 5 واحد آب استفاده کرده  و هر روز به مدت سی دقیقه آنها را در این مایع قرار دهید . چنانچه در دست دندان ها فلز بکار رفته ، برای ضد عفونی کردن از آب نمک استفاده کنید . دندان ها قبل از قرار دادن در مایع باید با مسواک تمیز شوند .
  15. لازم است پس از پیگیری های اولیه ، هر شش ماه تا یک سال یکبار به ما مراجعه کنید تا میزان تغییرات دهان را کنترل کرده و چنانچه نیاز به اصلاح دنچرها وجود دارد اقدام کنیم .