عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست ؟

عصب کشی یا درمان کانال ریشه یک روش دندانپزشکی است که شامل برداشتن مرکز نرم دندان یا پالپ است. پالپ از اعصاب ، بافت همبند و رگهای خونی تشکیل شده است که به رشد دندان کمک می کند.

در بیشتر موارد ، هنگامی که تحت بی حسی موضعی هستید ، یک دندانپزشک عمومی یا متخصص ریشه عصب کشی را انجام می دهد.

چه زمانی عصب کشی مورد نیاز است؟

عصب کشی زمانی انجام می شود که قسمت داخلی نرم دندان ، معروف به پالپ ، آسیب دیده یا ملتهب یا آلوده شود.

تاج دندان – بخشی که در بالای لثه می بینید – حتی اگر پالپ مرده باشد می تواند دست نخورده باقی بماند. از بین بردن پالپ آسیب دیده یا آلوده بهترین راه برای حفظ ساختار دندان است.

علل شایع آسیب به پالپ عبارتند از:

  • پوسیدگی عمیق به دلیل یک حفره درمان نشده
  • چندین عمل و جراحی دندانپزشکی بر روی یک دندان
  • تراش یا ترک دندان
  • آسیب به دندان (در صورت ضربه و برخورد به دهان ممکن است دندان آسیب ببیند ؛ حتی اگر آسیبی در دندان مشاهده نگردد ، پالپ ممکن است همچنان آسیب دیده باشد)

شایعترین علائم پالپ آسیب دیده شامل درد در دندان و تورم و احساس گرما در لثه ها است. دندانپزشک دندان دردناک را معاینه و از اشعه ایکس برای تأیید تشخیص استفاده می کند. اگر فکر می کنند شما به عصب کشی دندان احتیاج دارید ، دندانپزشک ممکن است شما را به یک متخصص ریشه دندان ارجاع دهد.

برای آشنایی بیشتر با اجزای دندان خواندن مقاله اجزای دندان به شما توصیه می شود .

 

عصب کشی دندان چگونه انجام می شود؟

عصب کشی چگونه انجام می شود؟

درمان کانال ریشه در مطب دندانپزشکی انجام می شود. هنگامی که برای قرار ملاقات خود می رسید ، یک تکنسین شما را به اتاق درمان راهنمایی می کند ، به شما کمک می کند تا روی صندلی مستقر شوید و یک محافظ پلاستیکی را دور گردن شما قرار می دهد تا لباس شما را از لکه ها محافظت کند.

مرحله 1: بی حسی

دندانپزشک مقدار کمی داروی بی حس کننده را روی لثه شما نزدیک دندان آسیب دیده قرار می دهد. به محض اثر ، یک بی حس کننده موضعی به لثه شما تزریق می شود. ممکن است احساس درد یا احساس سوزش کنید ، اما این به سرعت از بین می رود.

در حین عمل بیدار خواهید ماند ، اما بی حسی مانع از احساس درد می شود.

مرحله 2: برداشتن تفاله

هنگامی که دندان شما بی حس است ، متخصص ریشه یا دندانپزشک یک شکاف کوچک در بالای دندان ایجاد می کند. هنگامی که پالپ آلوده یا آسیب دیده در معرض دید قرار گرفت ، متخصص آن را با استفاده از ابزارهای ویژه با دقت از بین می برد. آنها به خصوص مراقب هستند که تمام مسیرهای (کانال) دندان شما را پاک کنند.

مرحله 3: آنتی بیوتیک ها

پس از برداشتن پالپ ، دندانپزشک ممکن است ناحیه را با یک آنتی بیوتیک موضعی بپوشاند تا اطمینان حاصل کند که عفونت از بین رفته و از عفونت مجدد جلوگیری می کند. هنگامی که کانال ها تمیز و ضد عفونی شدند ، دندانپزشک دندان را با خمیر سیلر و مواد لاستیکی مانند مهر و موم می کند. آنها همچنین ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز کنند.

مرحله 4: پر کردن موقت

دندانپزشک با پر کردن دهانه کوچک در بالای دندان با یک ماده نرم و موقت ، این روش را به پایان می رساند. این درزگیر کمک می کند تا کانال ها از بزاق آسیب نبینند.

پیگیری بعد از درمان کانال ریشه

با از بین رفتن اثر داروی بی حس کننده ، دندان و لثه شما ممکن است احساس درد کند. لثه های شما نیز ممکن است متورم شود. اکثر دندانپزشکان تجویز می نمایند تا شما این علائم را با داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن درمان کنید. اگر درد شدید شد یا بیش از چند روز طول کشید ، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

شما باید بتوانید روال عادی خود را روز بعد از عمل عصب کشی دندان از سر بگیرید. از جویدن با دندان آسیب دیده تا زمانی که برای همیشه پر شود یا تاجی روی آن قرار نگیرد ، خودداری کنید.

طی چند روز پس از عصب کشی دندان به دندانپزشک خود مراجعه خواهید کرد. آنها برای اطمینان از از بین رفتن هرگونه عفونت ، اشعه ایکس می گیرند. آنها همچنین پر کردن موقت را با یک پر کردن دائمی جایگزین می کنند.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا به احساس دندان بعد از عمل عادت کنید. این طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

در مقاله زیر شما می توانید دستور العمل های کلینیک نیاز را برای بعد از عصب کشی دندان مطالعه نمایید.

خطرات عصب کشی دندان

عصب کشی با هدف نجات دندان انجام می شود. با این حال ، گاهی اوقات ، آسیب بسیار عمیق است یا مینای دندان بسیار شکننده است و نمی تواند رویه را تحمل کند. این عوامل می تواند منجر به از دست دادن دندان شود.

اگر مقداری از مواد آلوده باقی بماند یا آنتی بیوتیک ها موثر نباشند ، خطر ایجاد آبسه در ریشه دندان است.

اگر از عصب کشی دلهره دارید ، می توانید در عوض با دندانپزشک خود در مورد یک روش دیگر استخراج صحبت کنید. این اغلب شامل قرار دادن پروتز جزئی ، بریج یا کاشت به جای دندان آسیب دیده است.

بعد از عصب کشی چه اتفاقی می افتد؟

عصب کشی یک روش ترمیم محسوب می شود. بیشتر افرادی که این عمل را انجام می دهند می توانند تا پایان عمر از نتایج مثبت برخوردار شوند. با این وجود ، دوام طولانی مدت نتایج به نحوه مراقبت از دندان های شما بستگی دارد.

همانطور که بقیه دندانهای شما به عادت های بهداشت دهان و دندان بستگی دارد ، دندان ترمیم شده شما نیز به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم نیاز دارد.

کلینیک دندانپزشکی نیاز آمادگی این را دارد که عصب کشی دندان و سایر خدمان دندانپزشکی را به شما عزیزان ارائه نماید .